کد مطلب:134028 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:205

نتیجه ی مباحث این فصل
آنچه كه ما تا اینجا از روش خاص عثمان در زمان خلافتش نقل كردیم برای روشن ساختن این حقیقت بود كه چگونه عثمان تجاوز به حریم قانون و مقررات اسلامی را بدون هیچ پرده پوشی و اختفاء امری ممكن جلوه داد، تظاهر به گناه و تجاوز صریح به حدود قانون و اموال عمومی (كه در آن حد تا آن روز در تصور غیر ممكن بنظر می رسید) در حكومت عثمان یك امر عادی و قابل عمل نشان داده شد، این كار اگر چه به قیمت جان او تمام گردید. اما بالاخره به مردم مسلمان و حكومتهای بعد از وی روشن ساخت كه ممكن است خواست خلیفه و هوسهای او بر همه چیز (حتی بر قانون) مقدم شود عثمان به حكومتهای دیگر نشان داد كه تجاوز به اموال عمومی و صرف كردن آنها تنها در راه تأمین رضای خلیفه ممكن است، عثمان بالاخره ثابت نمود كه امكان دارد افراد آلوده ای


مانند ولید را بر مردم ساخت تا در حال مستی به مسجد روند و در میان محراب قی كند و نماز صبح را چهار ركعت بگذارد!!! عثمان در دوران حكومت خود به خوبی نشان داد كه برای یك زمامدار امكان دارد مخالفین خود را (هر چند كه مردان خدا و شخصیتهای با فضیلت باشند و مخالفت آنان در راه حمایت از مقررات اسلام و اموال عمومی باشد) علناً مورد انواع اهانت و تحقیر و ضرب و شتم قرار داد! زاده ی عفان در دوران خلافت خود حدود و احترامی كه اجتماع اسلامی برای مردان با تقوی، با فضیلت، دانشمند، پاكدامن قائل بود به طور صریح درهم شكست و نشان داد كه می توان كسانی مانند عمار یاسر را تا سر حدی كتك زد كه به مرض فتق مبتلا گردند خلیفه نشان داد كه برای زمامدار امكان دارد دستور دهد تا بدون جهت شخصی مانند ابن مسعود را آن چنان بشدت بر زمین بكوبند كه استخوان پهلوی او درهم بشكند و فردی مانند بوذر غفاری را پس از دچار ساختن به انواع مصیبت و رنج «به ربذه» تبعید كنند تا در آن بیابان از گرسنگی جان دهد. اینجاست كه ما معتقدیم. عوامل و موجبات قیام حسین علیه السلام به طور آشكار در زمان عثمان پی ریزی شد. زیرا وی بود كه راه را برای مخالفت صریح و بی پرده با قوانین و مقررات اسلامی و تجاوزات علنی به بیت المال و اموال عمومی برای زمامداران آینده گشود اكنون ما بخواست خداوند این اسباب و عوامل را كه نقطه ی مشخص آن در زمان عثمان بسته شد- قدم به قدم تعقیب می كنیم تا به رشد نهائی آن برسیم و آثار شوم آنرا مورد بررسی قرار دهیم.